facebook youtube

Excel we wspomaganiu sprzedaży (dostęp na 365 dni od daty zakupu)

CENA: 615 zł

UWAGA: w kursie jest ćwiczenie z zastosowaniem Power Query. Aby je wykonać niezbędne jest posiadanie Excela w wersji 2016 lub wyższej albo 2010 lub 2013 z dodatkiem Power Query, który można pobrać bezpłatnie ze strony Microsoft!!!

PROGRAM KURSU

Kurs Excel w sprzedaży przeznaczony jest dla przedstawicieli handlowych, pracowników działów sprzedaży, osób zarządzających sprzedażą, właścicieli firm analizujących sprzedaż używających Excela w swojej codziennej pracy, żeby całą robotę, analizy, raporty, zestawienia robić prosto, szybko i bez błędów.

Uwaga: kurs dostępny będzie przez rok od daty zakupu kursu. Wymagania techniczne niezbędne do korzystanie z kursu: posiadanie komputera mającego dostęp do sieci Internet, wyposażonego w sprawny system operacyjny, np. Windows oraz zainstalowanie na komputerze, o którym mowa powyżej jednej z następujących przeglądarek: Edge 17 lub wyższy, Firefox 61 lub wyższy, Chrome 68 lub wyższy, Safari 11 lub wyższy, Opera 52 lub wyższy, obsługującej pliki cookies, oraz JAVASCRIPT.

Excel w sprzedaży ma wspomóc np. w:

  • zastosowaniu funkcji i tabel przestawnych – podstawa w sprzedaży -, żeby szybko i we właściwym czasie otrzymać informacje niezbędne do podejmowania decyzji
  • przedstawianiu danych tak, żeby wszystko było czytelne na pierwszy rzut oka
  • pilnowaniu codziennej realizacji targetów – czy zrobimy plan?
  • szybkim wyszukiwaniu potrzebnych tu i teraz informacji i porządkowaniu ich we właściwy sposób
  • obliczaniu cen, sprzedaży, marż, zysków, rabatów, udziałów procentowych
  • przekształcaniu wzorów, aby z każdej ceny, zysku, narzutu czy marży wyliczyć brakujące informacje np. z ceny zakupy i oczekiwanej marży wyliczyć cenę sprzedaży
  • codziennych analizach sprzedaży, marży, cen, promocji
  • planowaniu sprzedaży w podziale na towary, miesiące, przedstawicieli handlowych ...
  • analizach planu i realizacji sprzedaży
  • analizach struktury, dynamiki i efektywności sprzedaży
  • szybkim przygotowaniu analizy ABC, XYZ i zbudowaniu narzędzia do podejmowania korzystnych decyzji
  • analizowaniu promocji i ich efektywności oraz budowaniu kalkulatorów promocyjnych
  • pilnowaniu należności, bo sprzedaż jest zrealizowana, gdy pieniądze wpłyną na konto
  • naliczaniu premii dla przedstawicieli handlowych wg różnych warunków
  • graficznym przedstawianiu efektywności działań sprzedażowych

Kurs jest prowadzone przez trenera z wieloletnim doświadczeniem w zakresie szkoleń oraz z doświadczeniem w analizach , a wszystkie ćwiczenia są zaczerpnięte z życia.

Zagadnienia są tłumaczone prostym, zrozumiałym dla handlowców językiem, a lekcje są krótkie.

Co zawiera kurs:

  • ponad 100 lekcji w formie filmów, na których omawiam i tłumaczę wybrane zagadnienia oraz rozwiązuję konkretne zadania.
  • ponad 30 plików Excela do filmów z wieloma zadaniami do ćwiczenia.
  • Do każdego zadania jest przygotowany oddzielny film po to, aby nie były one długie, aby można było przećwiczyć praktycznie zaprezentowany materiał.


Program kursu:

001 NAJWŻNIESZE_FORMATOWANIA.xlsx

  1. Formatowanie tabeli z danymi - daty, liczby na 3 sposoby i %.
  2. Jak nagrać własne makro z własnym formatem?
  3. Jak zrobić prostą prezentację graficzną, żeby dane były czytelne na pierwszy rzut oka - formatowanie warunkowe, formatowanie niestandardowe i obliczenia odchyleń realizacji planów.
  4. Jak zablokować okienka, żeby nie uciekał nagłówek przy przewijaniu oraz jak zgrupować dane czyli sprytnie je ukryć?
  5. Jak sformatować daty oraz jak dostosować format liczby do swoich potrzeb za pomocą formatu niestandardowego?

002 FILTROWANIE.xlsx

  1. Jak sformatować dane, żeby jak najwięcej informacji zobaczyć na jednym ekranie bez pomniejszania czcionki - Obróć tekst, Zawijaj tekst i autodopasowanie.
  2. Jak filtrować dane wybierając i stosując filtry tekstu? Jak opanować filtr, gdy rozszerza za bardzo kolumny?
  3. Jak filtrować daty i liczby?
  4. Pusty wiersz - zmora filtrowania.
  5. Co to jest tabela i jak filtrować dane za pomocą fragmentatora.
  6. Jak robić obliczenia na filtrowanych danych czyli funkcja SUMY.CZĘŚCIOWE.

003 SORTOWANIE.xlsx

  1. Sortowanie standardowe AZ - ZA i UWAGA !!!! - pusta kolumna, która może całkowicie zepsuć nasze dane.
  2. Sortowanie niestandardowe jako ratunek na pustą kolumnę, pusty wiersz i porządki według wielu kolumn.
  3. Sortowanie według własnego pomysłu - lista niestandardowa.

004 CENA, MARŻA, NARZUT, RABAT.xlsx

  1. Jak obliczyć zysk, marżę i narzut, co musisz o nich wiedzieć i czym się różnią?
  2. Jak liczyć kwotę rabatu, % rabatu z kwoty, zysk po rabacie, marżę i dlaczego obliczenia się nie zgadzają czyli funkcja ZAOKR w akcji.
  3. Obliczanie ceny sprzedaży, ceny zakupu, marży, zysku i narzutu za pomocą przekształcania wzorów - gdy brakuje jednej z danych.

005 FUNKCJE TABELE PRZESTAWNE.xlsx

  1. Łączymy informacje z dwóch baz danych - funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO.
  2. Dlaczego WYSZUKAJ.PIONOWO nie działa czyli jak się pozbyć niepotrzebnych spacji?
  3. Dlaczego WYSZUKAJ.PIONOWO nie działa czyli jak z nieliczby zrobić liczbę, a a liczby nieliczbę?
  4. Jak zbudować słownik dla funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO do wyszukiwania w przedziałach?
  5. Wyciągamy dodatkowe informacje niezbędne do raportowania - funkcje tekstowe i zmienne długości tekstów.
  6. Łączymy informacje z dwóch baz danych - funkcja X.WYSZUKAJ czyli WYSZUKAJ.PIONOWO Level Up.
  7. Jak pracować z datami, co może zaskoczyć w numerowaniu tygodni i jak sprawdzić czy to rzeczywiście daty?
  8. Obliczamy sprzedaż, zysk, marżę, sprzedaż utraconą oraz grupujemy transakcje.
  9. Dodatkowe funkcje daty, które ułatwią liczenie np. przy pilnowaniu realizacji sprzedaży.
  10. Jak wstawić tabelę przestawną i na co trzeba zwrócić uwagę?
  11. Jak działa tabela przestawna?
  12. NIGDY NIKOMU NIE WYSYŁAJ TABELI PRZESTAWANEJ - wyjaśnienie dlaczego na końcu lekcji. Dla każdego towaru pokażemy: dostarczoną ilość, sprzedaż zrealizowaną, zysk, ilość transakcji, średnią wartość transakcji.
  13. Dla każdego PH pokaż: sprzedaż zamówioną, sprzedaż zrealizowaną, utracona sprzedaż wartościowo. Dane pokaż w podziale na poszczególne lata.
  14. Dla każdego Klienta pokaż: sprzedaż zrealizowaną, zysk, udział danego Klienta w całkowitej sprzedaży. Posortuj wartość od najlepszego Klienta.
  15. Pokaż sprzedaż zrealizowaną dla każdego towaru w podziale na PH. Wyfiltruj tylko grupę KREM. Zaprezentuj efektywność sprzedaży za pomocą skal kolorów.
  16. Dla każdego towaru pokaż ,ile sztuk sprzedano, jaki osiągnięto zysk i jaką marżę %. Pokaż tylko Typ: SP.
  17. W każdym miesiącu pokaż: sprzedaż zrealizowaną, % total sprzedaż, YTD, zysk. Dodaj możliwość wyboru roku.

006.1 ANALIZY SPRZEDAŻY_OBRÓT.xlsx

  1. Klasyczna analiza struktury i dynamiki sprzedaży.
  2. Dodaj możliwość wyboru PM, TOWARU, REGIONU - fragmentator i jego dostosowanie.
  3. W poszczególnych okresach pokaż: sumę sprzedaży za okres sprzedaż narastająco - wartościowo i procentowo zmianę wartości sprzedaży w odniesieniu do okresu poprzedniego zmianę % do okresu poprzedniego
  4. Dla poszczególnych TOWARÓW oblicz sumę sprzedaży Dane pokaż w podziale na miesiące, tylko dla roku 2023 Oblicz zmianę sprzedaży MdM dla każdego towaru - wartościowo i % Oblicz udział danego towaru w sprzedaży danego miesiąca Oblicz udział danego miesiąca w sprzedaży rocznej danego towaru.
  5. Dla każdego TOWARU pokaż: Sprzedaż zamówioną sprzedaż zrealizowaną Utracona sprzedaż. Oblicz % sprzedaży utraconej Dane pokaż w podziale na poszczególne lata. Dodaj możliwość wyboru miesiąca.
  6. Dla poszczególnych PM oblicz sumę sprzedaży Dane pokaż w podziale na tygodnie, tylko dla roku 2023 Oblicz zmianę sprzedaży TdT dla każdego PM - wartościowo i % Wybierz dane za 9 i 10 (żeby było widać te miesiące) i Usuń błędy.
  7. Dla każdego Klienta pokaż wartość sprzedaży od największego Klienta zaczynając. Oblicz udział tego Klienta w całkowitej sprzedaży oraz udział narastający. Dodaj zysk i marżę oraz średnią wartość transakcji Pokaż, jakie towary kupował każdy Klient. Towary posortuj od największej sprzedaży.
  8. Zrób TOP 5 - 5największych Klientów i 5 towarów o najwyższej sprzedaży u każdego z nich.
  9. Policz, ilu Klientów zrealizowało z nami transakcję w każdym okresie oraz jaka była średnia wartość transakcji.
  10. Prezentacja graficzna planu, realizacji i odchylenia sprzedaży
  11. Czym się różnią od siebie poszczególne typy wykresów kolumnowych i do czego ich używać?
  12. Wykresy - jak prezentować dane na wykresie - etykiety danych, linia trendu, tabela danych.
  13. Wykresy - jak prezentować na wykresie dane o różnych rzędach wielkości.
  14. Wykresy - oś główna i pomocnicza - co powoduje zniekształcenia wniosków.

006.2 ANALIZY SPRZEDAŻY_MARŻA_ZYSK.xlsx

  1. W poszczególnych miesiącach pokaż: sumę sprzedaży za miesiąc, zysk, marżę %, zmianę marży - punkty procentowe MdM i RdR.
  2. Dane dla każdego PH daj na oddzielny arkusz i dodaj filtr - jeden dla wielu tabel.
  3. Dla poszczególnych PH oblicz marżę %. Dane pokaż w podziale na poszczególne produkty. Zbadaj zmienność marży za pomocą skal kolorów. Czy coś budzi wątpliwości?
  4. Przeanalizuj problem marży większej niż 100% - z jakiego powodu może się tak zdarzyć?
  5. Czy najwyższa marża = najwyższa zyskowność? Pokaż sprzedaż, zysk i marżę dla każdego Klienta. Oznacz 10 Klientów z najwyższą marżą.
  6. Dla każdego towaru pokaż marżę w każdym miesiącu w 2023 r. Oznacz marże powyżej średniej.
  7. Dla każdego PH w każdym miesiącu 2023 roku pokaż: zysk, marżę i zysk MdM. Oznacz na zielono 5 najefektywniejszych PH (w kol. Suma). Oznacz na zielono miesiąc z najwyższym zyskiem dla każdego PH.
  8. Dla każdego towaru w każdym miesiącu 2023 roku pokaż: zysk, marżę i zysk MdM. Oznacz na zielono 5 najefektywniejszych towarów (w kol. Suma). Oznacz na zielono miesiąc z najwyższym zyskiem dla każdego towaru.

007 PLANOWANIE SPRZEDAŻY.xlsx

  1. Planowanie sprzedaży per towar i miesiąc w oparciu o udział % z bieżącego okresu.
  2. Planowanie sprzedaży per towar i PM w oparciu o udział % z bieżącego okresu.
  3. Jak z przygotowanych planów w formie danych poziomych (miesiące w kolumnach) zrobić dane do analizy tabelą przestawną?
  4. Transformacja planów - Jak na podstawie planu towar - miesiąc zrobić plan miesiąc - przedstawiciel handlowy?

008 ANALIZA ABC XYZ.xlsx

  1. Analiza ABC i XYZ
  2. Macierz decyzyjna na podstawie analizy ABC - XYZ.
  3. Analiza ABC dla dwóch cech.

009 EFEKTYWNOSC PROMOCJI.xlsx

  1. Promocja - cena promocyjna, sprzedaż, zysk, marża i jak znaleźć ujemne marże?
  2. Efektywność promocji - redukcja zapasu.
  3. Efektywność promocji - wzrost sprzedaży.
  4. Zestawienie promocji za miesiąc oraz przygotowanie zestawień sprzedaży promocyjnej dla każdego Klienta na oddzielnym arkuszu - O CZYM MUSISZ PAMIĘTAĆ !!!!
  5. Jak zapisać każdy arkusz jako oddzielny plik, żeby go można było bezpiecznie wysłać?
  6. Kalkulator promocyjny dla sprzedawcy lub Klienta.

010 CODZIENNA ANALIZA REALIZACJI.xlsx

  1. Jak pilnować codziennie ,czy realizuję plan sprzedaży i czy moje plany nie są zagrożone?

011 NALEZNOSCI_ANALIZA.xlsx

  1. Jak policzyć opóźnienie płatności, kredyt kupiecki, koszty kredytu i odsetki, żeby użyć tego w negocjacjach z Klientem?
  2. Analiza należności w przedziałach przeterminowań dla każdego sprzedawcy.
  3. Analiza należności w przedziałach przeterminowań dla każdego sprzedawcy. wersja 2.
  4. Analiza zadłużenia wg Klientów z podziałem na przedstawicieli handlowych.

012 PREMIE_PH.xlsx

  1. Jak obliczyć premię uzależnioną od wielkości sprzedaży i ilości wizyt u Klientów?

013 ANALIZA_WIZYT.xlsx

  1. Jak przygotować bazę danych pod analizę wizyt u Klientów?
  2. Analizujemy realizację planu wizyt, wyliczamy ilości wizyt efektywnych i nieefektywnych oraz średnią wartość zamówienia na wizytę.
  3. W każdym tygodniu, w każdym dniu tygodnia pokażemy ilosć zrealizowanych wizyt przez każdego PM. Dane zwizualizujemy za pomocą skal kolorów, aby wykazać efektywność pracy.
  4. W każdym roku i każdym miesiącu pokaż ilość zrealizowanych wizyt, zmianę MdM i RdR. Pokaż ilość wizyt ze złożonym zamówieniem i oblicz również zmianę RdR dla wizyt efektywnych.
  5. Dla każdego PM pokaż ilość wizyt, ilość wizyt efektywnych, oblicz % wizyt efektywnych. Zaprezentuj efektywność w ostatnim tygodniu 10.2023.

014 ANALIZY CEN.xlsx

  1. Pokaż, w jakich cenach sprzedawano poszczególne towary - zawsze w jednej, czy w różnych, a jeśli w różnych to konkretnie w jakich? Zrób zestawienie, ile cen sprzedaży miał każdy towar?
  2. Dla każdego towaru pokaż, w jakich cenach był sprzedawany? Jaki był zysk na sztukę przy każdej z tych cen? Ile sztuk sprzedano w takich cenach w poszczególnych latach?
  3. Sprawdź, czy ten sam towar, był sprzedawany do jednego Klienta w jednej cenie czy w różnych? Czy cena zależy od roku sprzedaży? Ile sztuk sprzedano w tej cenie, za jaką kwotę i przy jakim zysku?
  4. Dla każdego towaru pokaż cenę sprzedaży w każdy roku. Dodaj pomocniczą kolumnę z numerem ceny. Przygotuj porównanie: Dany towar jakie miał ceny w poszczególnych latach - wykorzystaj numer ceny.
  5. Dla każdego towaru pokaż poszczególne ceny sprzedaży. Jaką ilość sztuk w danej cenie sprzedał każdy PH? Wyznacz kolorem PH z najwyższą sprzedażą w danej cenie? Posortuj dane od największe j sprzedanej ilości - "najpopularniejsza" cena .

015 PREZENTACJE GRAFICZNE.xlsx

  1. Jakie wskaźniki KPI dla obszaru sprzedaży można śledzić i jak przygotować dane, żeby to było proste?
  2. Jak przygotować panel do oceny realizacji wskaźników sprzedażowych - wyróżnij bardzo słabe wyniki.
  3. Jak przedstawić na wykresie odchylenie planu i realizacji?
  4. Jak zaprezentować plan i realizację marży - wykres kolumnowy i liniowy na jednym wykresie.
  5. Jak zaprezentować na wykresie strukturę należności: terminowe i przeterminowane?
  6. Przygotowujemy dane liczbowe (suma odchylenia sprzedaży towaru w dniu) do ich zaprezentowania graficznie.
  7. Różne pomysły na graficzne przedstawienie istotnych informacji.

016 ANALIZA WARUNKOWA.xlsx

  1. Analiza Warunkowa - Menadżer scenariuszy
  2. Analiza warunkowa - Tabele danych 1
  3. Analiza warunkowa - Tabele danych 2
  4. Analiza danych Szukaj wyniku
  5. Analiza danych Śledź zależności / poprzedniki

017 PLAN REALIZACJA.xlsx

  1. Plan i realizacja sprzedaży - obróbka bazy danych. - BAZA
  2. W każdym miesiącu pokaż planowaną i zrealizowaną sprzedaż oraz oblicz % realizacji planu. Dodaj Region jako fragmentator. - ZAD 1
  3. Dla każdego PH pokaż zaplanowaną i zrealizowaną wartość sprzedaży w każdym miesiącu. Oblicz % realizacji planu. - ZAD 2
  4. Dla każdego towaru pokaż zysk wygenerowany przez każdego PH. Korzystając z Formatowania warunkowego oznacz, który PH osiągnął na danym towarze najwyższy zysk. - ZAD 3
  5. W każdym tygodniu oblicz zrealizowaną marżę % na każdym towarze. Dla każdego tygodnia wyznacz kolorem najwyższą i najniższą marżę. - ZAD 4
  6. W każdym miesiącu na każdym towarze pokaż wzrost lub spadek marży w porównaniu do poprzedniego miesiąca. - ZAD 5

018 POŁĄCZENIE_PLANOW_SPRZEDAZOWYCH_DO_JEDNEGO_PLIKU - POWER QUERY

  1. Łączymy dane z wielu plików do jednego tak, aby dane się aktualizowały po zmianie danych w plikach bazowych.

019 ŁĄCZENIE PLIKÓW SPRZEDAŻOWYCH Z WIELU MIESIĘCY DO JEDNEJ BAZY DANYCH - POWER QUERY

  1. Łączymy dane z wielu pliku z wielu arkuszy, które mają różne kolumny w różnych miejscach tak, żeby dane się aktualizowały po zmianach w plikach bazowych.