Excel we wspomaganiu sprzedaży (dostęp na 365 dni od daty zakupu)
UWAGA: w kursie jest ćwiczenie z zastosowaniem Power Query. Aby je wykonać niezbędne jest posiadanie Excela w wersji 2016 lub wyższej albo 2010 lub 2013 z dodatkiem Power Query, który można pobrać bezpłatnie ze strony Microsoft!!!
Kurs Excel w sprzedaży przeznaczony jest dla przedstawicieli handlowych, pracowników działów sprzedaży, osób zarządzających sprzedażą, właścicieli firm analizujących sprzedaż używających Excela w swojej codziennej pracy, żeby całą robotę, analizy, raporty, zestawienia robić prosto, szybko i bez błędów.
Uwaga: kurs dostępny będzie przez rok od daty zakupu kursu. Wymagania techniczne niezbędne do korzystanie z kursu: posiadanie komputera mającego dostęp do sieci Internet, wyposażonego w sprawny system operacyjny, np. Windows oraz zainstalowanie na komputerze, o którym mowa powyżej jednej z następujących przeglądarek: Edge 17 lub wyższy, Firefox 61 lub wyższy, Chrome 68 lub wyższy, Safari 11 lub wyższy, Opera 52 lub wyższy, obsługującej pliki cookies, oraz JAVASCRIPT.
Excel w sprzedaży ma wspomóc np. w:
- zastosowaniu funkcji i tabel przestawnych – podstawa w sprzedaży -, żeby szybko i we właściwym czasie otrzymać informacje niezbędne do podejmowania decyzji
- przedstawianiu danych tak, żeby wszystko było czytelne na pierwszy rzut oka
- pilnowaniu codziennej realizacji targetów – czy zrobimy plan?
- szybkim wyszukiwaniu potrzebnych tu i teraz informacji i porządkowaniu ich we właściwy sposób
- obliczaniu cen, sprzedaży, marż, zysków, rabatów, udziałów procentowych
- przekształcaniu wzorów, aby z każdej ceny, zysku, narzutu czy marży wyliczyć brakujące informacje np. z ceny zakupy i oczekiwanej marży wyliczyć cenę sprzedaży
- codziennych analizach sprzedaży, marży, cen, promocji
- planowaniu sprzedaży w podziale na towary, miesiące, przedstawicieli handlowych ...
- analizach planu i realizacji sprzedaży
- analizach struktury, dynamiki i efektywności sprzedaży
- szybkim przygotowaniu analizy ABC, XYZ i zbudowaniu narzędzia do podejmowania korzystnych decyzji
- analizowaniu promocji i ich efektywności oraz budowaniu kalkulatorów promocyjnych
- pilnowaniu należności, bo sprzedaż jest zrealizowana, gdy pieniądze wpłyną na konto
- naliczaniu premii dla przedstawicieli handlowych wg różnych warunków
- graficznym przedstawianiu efektywności działań sprzedażowych
Kurs jest prowadzone przez trenera z wieloletnim doświadczeniem w zakresie szkoleń oraz z doświadczeniem w analizach , a wszystkie ćwiczenia są zaczerpnięte z życia.
Zagadnienia są tłumaczone prostym, zrozumiałym dla handlowców językiem, a lekcje są krótkie.
Co zawiera kurs:
- ponad 100 lekcji w formie filmów, na których omawiam i tłumaczę wybrane zagadnienia oraz rozwiązuję konkretne zadania.
- ponad 30 plików Excela do filmów z wieloma zadaniami do ćwiczenia.
- Do każdego zadania jest przygotowany oddzielny film po to, aby nie były one długie, aby można było przećwiczyć praktycznie zaprezentowany materiał.
Program kursu:
001 NAJWŻNIESZE_FORMATOWANIA.xlsx
- Formatowanie tabeli z danymi - daty, liczby na 3 sposoby i %.
- Jak nagrać własne makro z własnym formatem?
- Jak zrobić prostą prezentację graficzną, żeby dane były czytelne na pierwszy rzut oka - formatowanie warunkowe, formatowanie niestandardowe i obliczenia odchyleń realizacji planów.
- Jak zablokować okienka, żeby nie uciekał nagłówek przy przewijaniu oraz jak zgrupować dane czyli sprytnie je ukryć?
- Jak sformatować daty oraz jak dostosować format liczby do swoich potrzeb za pomocą formatu niestandardowego?
002 FILTROWANIE.xlsx
- Jak sformatować dane, żeby jak najwięcej informacji zobaczyć na jednym ekranie bez pomniejszania czcionki - Obróć tekst, Zawijaj tekst i autodopasowanie.
- Jak filtrować dane wybierając i stosując filtry tekstu? Jak opanować filtr, gdy rozszerza za bardzo kolumny?
- Jak filtrować daty i liczby?
- Pusty wiersz - zmora filtrowania.
- Co to jest tabela i jak filtrować dane za pomocą fragmentatora.
- Jak robić obliczenia na filtrowanych danych czyli funkcja SUMY.CZĘŚCIOWE.
003 SORTOWANIE.xlsx
- Sortowanie standardowe AZ - ZA i UWAGA !!!! - pusta kolumna, która może całkowicie zepsuć nasze dane.
- Sortowanie niestandardowe jako ratunek na pustą kolumnę, pusty wiersz i porządki według wielu kolumn.
- Sortowanie według własnego pomysłu - lista niestandardowa.
004 CENA, MARŻA, NARZUT, RABAT.xlsx
- Jak obliczyć zysk, marżę i narzut, co musisz o nich wiedzieć i czym się różnią?
- Jak liczyć kwotę rabatu, % rabatu z kwoty, zysk po rabacie, marżę i dlaczego obliczenia się nie zgadzają czyli funkcja ZAOKR w akcji.
- Obliczanie ceny sprzedaży, ceny zakupu, marży, zysku i narzutu za pomocą przekształcania wzorów - gdy brakuje jednej z danych.
005 FUNKCJE TABELE PRZESTAWNE.xlsx
- Łączymy informacje z dwóch baz danych - funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO.
- Dlaczego WYSZUKAJ.PIONOWO nie działa czyli jak się pozbyć niepotrzebnych spacji?
- Dlaczego WYSZUKAJ.PIONOWO nie działa czyli jak z nieliczby zrobić liczbę, a a liczby nieliczbę?
- Jak zbudować słownik dla funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO do wyszukiwania w przedziałach?
- Wyciągamy dodatkowe informacje niezbędne do raportowania - funkcje tekstowe i zmienne długości tekstów.
- Łączymy informacje z dwóch baz danych - funkcja X.WYSZUKAJ czyli WYSZUKAJ.PIONOWO Level Up.
- Jak pracować z datami, co może zaskoczyć w numerowaniu tygodni i jak sprawdzić czy to rzeczywiście daty?
- Obliczamy sprzedaż, zysk, marżę, sprzedaż utraconą oraz grupujemy transakcje.
- Dodatkowe funkcje daty, które ułatwią liczenie np. przy pilnowaniu realizacji sprzedaży.
- Jak wstawić tabelę przestawną i na co trzeba zwrócić uwagę?
- Jak działa tabela przestawna?
- NIGDY NIKOMU NIE WYSYŁAJ TABELI PRZESTAWANEJ - wyjaśnienie dlaczego na końcu lekcji. Dla każdego towaru pokażemy: dostarczoną ilość, sprzedaż zrealizowaną, zysk, ilość transakcji, średnią wartość transakcji.
- Dla każdego PH pokaż: sprzedaż zamówioną, sprzedaż zrealizowaną, utracona sprzedaż wartościowo. Dane pokaż w podziale na poszczególne lata.
- Dla każdego Klienta pokaż: sprzedaż zrealizowaną, zysk, udział danego Klienta w całkowitej sprzedaży. Posortuj wartość od najlepszego Klienta.
- Pokaż sprzedaż zrealizowaną dla każdego towaru w podziale na PH. Wyfiltruj tylko grupę KREM. Zaprezentuj efektywność sprzedaży za pomocą skal kolorów.
- Dla każdego towaru pokaż ,ile sztuk sprzedano, jaki osiągnięto zysk i jaką marżę %. Pokaż tylko Typ: SP.
- W każdym miesiącu pokaż: sprzedaż zrealizowaną, % total sprzedaż, YTD, zysk. Dodaj możliwość wyboru roku.
006.1 ANALIZY SPRZEDAŻY_OBRÓT.xlsx
- Klasyczna analiza struktury i dynamiki sprzedaży.
- Dodaj możliwość wyboru PM, TOWARU, REGIONU - fragmentator i jego dostosowanie.
- W poszczególnych okresach pokaż: sumę sprzedaży za okres sprzedaż narastająco - wartościowo i procentowo zmianę wartości sprzedaży w odniesieniu do okresu poprzedniego zmianę % do okresu poprzedniego
- Dla poszczególnych TOWARÓW oblicz sumę sprzedaży Dane pokaż w podziale na miesiące, tylko dla roku 2023 Oblicz zmianę sprzedaży MdM dla każdego towaru - wartościowo i % Oblicz udział danego towaru w sprzedaży danego miesiąca Oblicz udział danego miesiąca w sprzedaży rocznej danego towaru.
- Dla każdego TOWARU pokaż: Sprzedaż zamówioną sprzedaż zrealizowaną Utracona sprzedaż. Oblicz % sprzedaży utraconej Dane pokaż w podziale na poszczególne lata. Dodaj możliwość wyboru miesiąca.
- Dla poszczególnych PM oblicz sumę sprzedaży Dane pokaż w podziale na tygodnie, tylko dla roku 2023 Oblicz zmianę sprzedaży TdT dla każdego PM - wartościowo i % Wybierz dane za 9 i 10 (żeby było widać te miesiące) i Usuń błędy.
- Dla każdego Klienta pokaż wartość sprzedaży od największego Klienta zaczynając. Oblicz udział tego Klienta w całkowitej sprzedaży oraz udział narastający. Dodaj zysk i marżę oraz średnią wartość transakcji Pokaż, jakie towary kupował każdy Klient. Towary posortuj od największej sprzedaży.
- Zrób TOP 5 - 5największych Klientów i 5 towarów o najwyższej sprzedaży u każdego z nich.
- Policz, ilu Klientów zrealizowało z nami transakcję w każdym okresie oraz jaka była średnia wartość transakcji.
- Prezentacja graficzna planu, realizacji i odchylenia sprzedaży
- Czym się różnią od siebie poszczególne typy wykresów kolumnowych i do czego ich używać?
- Wykresy - jak prezentować dane na wykresie - etykiety danych, linia trendu, tabela danych.
- Wykresy - jak prezentować na wykresie dane o różnych rzędach wielkości.
- Wykresy - oś główna i pomocnicza - co powoduje zniekształcenia wniosków.
006.2 ANALIZY SPRZEDAŻY_MARŻA_ZYSK.xlsx
- W poszczególnych miesiącach pokaż: sumę sprzedaży za miesiąc, zysk, marżę %, zmianę marży - punkty procentowe MdM i RdR.
- Dane dla każdego PH daj na oddzielny arkusz i dodaj filtr - jeden dla wielu tabel.
- Dla poszczególnych PH oblicz marżę %. Dane pokaż w podziale na poszczególne produkty. Zbadaj zmienność marży za pomocą skal kolorów. Czy coś budzi wątpliwości?
- Przeanalizuj problem marży większej niż 100% - z jakiego powodu może się tak zdarzyć?
- Czy najwyższa marża = najwyższa zyskowność? Pokaż sprzedaż, zysk i marżę dla każdego Klienta. Oznacz 10 Klientów z najwyższą marżą.
- Dla każdego towaru pokaż marżę w każdym miesiącu w 2023 r. Oznacz marże powyżej średniej.
- Dla każdego PH w każdym miesiącu 2023 roku pokaż: zysk, marżę i zysk MdM. Oznacz na zielono 5 najefektywniejszych PH (w kol. Suma). Oznacz na zielono miesiąc z najwyższym zyskiem dla każdego PH.
- Dla każdego towaru w każdym miesiącu 2023 roku pokaż: zysk, marżę i zysk MdM. Oznacz na zielono 5 najefektywniejszych towarów (w kol. Suma). Oznacz na zielono miesiąc z najwyższym zyskiem dla każdego towaru.
007 PLANOWANIE SPRZEDAŻY.xlsx
- Planowanie sprzedaży per towar i miesiąc w oparciu o udział % z bieżącego okresu.
- Planowanie sprzedaży per towar i PM w oparciu o udział % z bieżącego okresu.
- Jak z przygotowanych planów w formie danych poziomych (miesiące w kolumnach) zrobić dane do analizy tabelą przestawną?
- Transformacja planów - Jak na podstawie planu towar - miesiąc zrobić plan miesiąc - przedstawiciel handlowy?
008 ANALIZA ABC XYZ.xlsx
- Analiza ABC i XYZ
- Macierz decyzyjna na podstawie analizy ABC - XYZ.
- Analiza ABC dla dwóch cech.
009 EFEKTYWNOSC PROMOCJI.xlsx
- Promocja - cena promocyjna, sprzedaż, zysk, marża i jak znaleźć ujemne marże?
- Efektywność promocji - redukcja zapasu.
- Efektywność promocji - wzrost sprzedaży.
- Zestawienie promocji za miesiąc oraz przygotowanie zestawień sprzedaży promocyjnej dla każdego Klienta na oddzielnym arkuszu - O CZYM MUSISZ PAMIĘTAĆ !!!!
- Jak zapisać każdy arkusz jako oddzielny plik, żeby go można było bezpiecznie wysłać?
- Kalkulator promocyjny dla sprzedawcy lub Klienta.
010 CODZIENNA ANALIZA REALIZACJI.xlsx
- Jak pilnować codziennie ,czy realizuję plan sprzedaży i czy moje plany nie są zagrożone?
011 NALEZNOSCI_ANALIZA.xlsx
- Jak policzyć opóźnienie płatności, kredyt kupiecki, koszty kredytu i odsetki, żeby użyć tego w negocjacjach z Klientem?
- Analiza należności w przedziałach przeterminowań dla każdego sprzedawcy.
- Analiza należności w przedziałach przeterminowań dla każdego sprzedawcy. wersja 2.
- Analiza zadłużenia wg Klientów z podziałem na przedstawicieli handlowych.
012 PREMIE_PH.xlsx
- Jak obliczyć premię uzależnioną od wielkości sprzedaży i ilości wizyt u Klientów?
013 ANALIZA_WIZYT.xlsx
- Jak przygotować bazę danych pod analizę wizyt u Klientów?
- Analizujemy realizację planu wizyt, wyliczamy ilości wizyt efektywnych i nieefektywnych oraz średnią wartość zamówienia na wizytę.
- W każdym tygodniu, w każdym dniu tygodnia pokażemy ilosć zrealizowanych wizyt przez każdego PM. Dane zwizualizujemy za pomocą skal kolorów, aby wykazać efektywność pracy.
- W każdym roku i każdym miesiącu pokaż ilość zrealizowanych wizyt, zmianę MdM i RdR. Pokaż ilość wizyt ze złożonym zamówieniem i oblicz również zmianę RdR dla wizyt efektywnych.
- Dla każdego PM pokaż ilość wizyt, ilość wizyt efektywnych, oblicz % wizyt efektywnych. Zaprezentuj efektywność w ostatnim tygodniu 10.2023.
014 ANALIZY CEN.xlsx
- Pokaż, w jakich cenach sprzedawano poszczególne towary - zawsze w jednej, czy w różnych, a jeśli w różnych to konkretnie w jakich? Zrób zestawienie, ile cen sprzedaży miał każdy towar?
- Dla każdego towaru pokaż, w jakich cenach był sprzedawany? Jaki był zysk na sztukę przy każdej z tych cen? Ile sztuk sprzedano w takich cenach w poszczególnych latach?
- Sprawdź, czy ten sam towar, był sprzedawany do jednego Klienta w jednej cenie czy w różnych? Czy cena zależy od roku sprzedaży? Ile sztuk sprzedano w tej cenie, za jaką kwotę i przy jakim zysku?
- Dla każdego towaru pokaż cenę sprzedaży w każdy roku. Dodaj pomocniczą kolumnę z numerem ceny. Przygotuj porównanie: Dany towar jakie miał ceny w poszczególnych latach - wykorzystaj numer ceny.
- Dla każdego towaru pokaż poszczególne ceny sprzedaży. Jaką ilość sztuk w danej cenie sprzedał każdy PH? Wyznacz kolorem PH z najwyższą sprzedażą w danej cenie? Posortuj dane od największe j sprzedanej ilości - "najpopularniejsza" cena .
015 PREZENTACJE GRAFICZNE.xlsx
- Jakie wskaźniki KPI dla obszaru sprzedaży można śledzić i jak przygotować dane, żeby to było proste?
- Jak przygotować panel do oceny realizacji wskaźników sprzedażowych - wyróżnij bardzo słabe wyniki.
- Jak przedstawić na wykresie odchylenie planu i realizacji?
- Jak zaprezentować plan i realizację marży - wykres kolumnowy i liniowy na jednym wykresie.
- Jak zaprezentować na wykresie strukturę należności: terminowe i przeterminowane?
- Przygotowujemy dane liczbowe (suma odchylenia sprzedaży towaru w dniu) do ich zaprezentowania graficznie.
- Różne pomysły na graficzne przedstawienie istotnych informacji.
016 ANALIZA WARUNKOWA.xlsx
- Analiza Warunkowa - Menadżer scenariuszy
- Analiza warunkowa - Tabele danych 1
- Analiza warunkowa - Tabele danych 2
- Analiza danych Szukaj wyniku
- Analiza danych Śledź zależności / poprzedniki
017 PLAN REALIZACJA.xlsx
- Plan i realizacja sprzedaży - obróbka bazy danych. - BAZA
- W każdym miesiącu pokaż planowaną i zrealizowaną sprzedaż oraz oblicz % realizacji planu. Dodaj Region jako fragmentator. - ZAD 1
- Dla każdego PH pokaż zaplanowaną i zrealizowaną wartość sprzedaży w każdym miesiącu. Oblicz % realizacji planu. - ZAD 2
- Dla każdego towaru pokaż zysk wygenerowany przez każdego PH. Korzystając z Formatowania warunkowego oznacz, który PH osiągnął na danym towarze najwyższy zysk. - ZAD 3
- W każdym tygodniu oblicz zrealizowaną marżę % na każdym towarze. Dla każdego tygodnia wyznacz kolorem najwyższą i najniższą marżę. - ZAD 4
- W każdym miesiącu na każdym towarze pokaż wzrost lub spadek marży w porównaniu do poprzedniego miesiąca. - ZAD 5
018 POŁĄCZENIE_PLANOW_SPRZEDAZOWYCH_DO_JEDNEGO_PLIKU - POWER QUERY
- Łączymy dane z wielu plików do jednego tak, aby dane się aktualizowały po zmianie danych w plikach bazowych.
019 ŁĄCZENIE PLIKÓW SPRZEDAŻOWYCH Z WIELU MIESIĘCY DO JEDNEJ BAZY DANYCH - POWER QUERY
- Łączymy dane z wielu pliku z wielu arkuszy, które mają różne kolumny w różnych miejscach tak, żeby dane się aktualizowały po zmianach w plikach bazowych.