Excel w sprzedaży i zakupie (dostęp na 365 dni od daty zakupu)
Kurs Excel w sprzedaży i zakupie przeznaczony jest dla osób, które pracują w obszarze sprzedaży i zakupu i używają Excel’a w swojej codziennej pracy, a marzy im się, żeby wszystko robić szybko i bez błędów.
Uwaga: kurs dostępny będzie przez rok od daty zakupu kursu. Wymagania techniczne niezbędne do korzystanie z kursu: posiadanie komputera mającego dostęp do sieci Internet, wyposażonego w sprawny system operacyjny, np. Windows oraz zainstalowanie na komputerze, o którym mowa powyżej jednej z następujących przeglądarek: Edge 17 lub wyższy, Firefox 61 lub wyższy, Chrome 68 lub wyższy, Safari 11 lub wyższy, Opera 52 lub wyższy, obsługującej pliki cookies, oraz JAVASCRIPT.
UWAGA: do tego kursu konieczne jest posiadanie Excela w wersji 2016 lub wyższej albo 2010 lub 2013 z dodatkiem Power Query, który można pobrać bezpłatnie ze strony Microsoft!!!
Excel w sprzedaży i zakupie ma wspomóc handlowców i kupców np. w:
- codziennych analizach sprzedaży i zakupu
- codziennych analizach marży, cen i promocji
- analiza planu i realizacji sprzedaży
- analizach kosztów kredytu kupieckiego
- analizach struktury i efektywności
- analizach cen zakupu
- analiza struktury i produktywności zapasów
- szybkim przygotowaniu analizy ABC, XYZ i budowaniu macierzy decyzyjnej
Kurs jest prowadzone przez trenera z wieloletnim doświadczeniem w zakresie szkoleń oraz z doświadczeniem w analizach sprzedaży, więc wszystkie ćwiczenia są zaczerpnięte z życia.
Zagadnienia są tłumaczone prostym, zrozumiałym dla handlowców i kupców językiem, a lekcje są krótkie.
Co zawiera kurs:
- 91 lekcji w formie filmów, na których omawiam i tłumaczę wybrane zagadnienia oraz rozwiązuję konkretne zadania.
- ponad 50 plików Excela do filmów z wieloma zadaniami do ćwiczenia.
- Do każdego zadania jest przygotowany oddzielny film po to, aby nie były one długie, aby można było przećwiczyć praktycznie zaprezentowany materiał.

Program kursu:
- Jak przyspieszyć pracę w analizie sprzedaży i zakupu stosując funkcje arkusza kalkulacyjnego Excel:
- matematyczne
- logiczne
- tekstowe
- daty
- wyszukiwania
- Obróbki baz danych – przygotowanie danych do analizy
- Przeliczanie cen od ceny regularnej do cen promocyjnych
- Porównywanie cenników i zmian cen
- Obliczanie efektywności promocji
- Planowanie sprzedaży na podstawie danych historycznych
- Obliczanie dynamiki i struktury sprzedaży i zakupu
- Szacowanie kosztów kredytu kupieckiego
- Analiza dużych baz danych z zastosowaniem tabeli przestawnej czyli zrób analizy w 5 minut:
- zasady budowania i działania tabel przestawnych
- pola i elementy obliczeniowe
- obliczenia niestandardowe w tabelach przestawnych
- grupowanie danych w tabeli przestawnej
- fragmentatora
- Analizy struktury i dynamiki sprzedaży i zakupu
- Analiza struktury i produktywności zapasu
- Analiza efektywności sprzedaży i promocji
- Analiza cen i marż
- Analiza sprzedaży i symulacje zakupu
- Analiza ABC - XYZ oraz macierz decyzyjna
- Analiza porównawcza planu i realizacji sprzedaży
- Analiza kosztów kredytu kupieckiego
- Jak uprościć sobie pracę:
- Graficzna prezentacja wskaźników i danych - Daschboard menadżerski i analityczny jako narzędzie do kontroli realizacji celów
- Formatowanie warunkowe.
- Sprawdzenie poprawności danych.
- Power Query – podstawowe zasady pracy:
- Wprowadzenie do przekształcenia danych.
- Zaczytanie danych z wielu plików do jednego pliku - utworzenie jednej bazy danych.
ANALIZA SPRZEDAŻY - OBRÓBKA BAZY DANYCH
- Jak zbudować bazę danych do analizy tabelą przestawną?
- Zasady wstawiania i działania tabel przestawnych.
- Globalna analiza struktury i dynamiki sprzedaży
- Analiza wg sprzedawców - sprzedaż i marża wg Klientów i sprzedawców – każdy sprzedawca na oddzielnym arkuszu
- Analiza zyskowności sprzedaży wg sprzedawców i regionów wraz z prezentacją graficzną.
- W każdym miesiącu pokażemy planowaną i zrealizowaną sprzedaż oraz oblicz % realizacji planu.
- Dla każdego PH pokażemy zaplanowaną i zrealizowaną wartość sprzedaży w każdym miesiącu. Obliczymy % realizacji planu.
- Dla każdego towaru pokażemy zysk wygenerowany przez każdego PH.
- W każdym tygodniu obliczymy zrealizowaną marżę % na każdym towarze. Dla każdego tygodnia wyznaczymy kolorem najwyższą i najniższą marżę.
- W każdym miesiącu na każdym towarze pokażemy wzrost lub spadek marży w porównaniu do poprzedniego miesiąca.
- W poszczególnych latach pokażemy ilość sprzedaną do 10 najlepszych Klientów. Obliczymy zmianę sprzedaży w odniesieniu do roku poprzedniego ilościowo i procentowo. Obliczymy zmianę sprzedaży w odniesieniu do roku bazowego procentowo.
- Dla każdego towaru wyznaczymy najniższą cenę sprzedaży zaproponowaną przez poszczególnych PH. Na tym zestawieniu oznaczymy najniższą z najniższych cen sprzedaży.
- Pogrupujemy Klientów ze względu na wielkość obrotu. Rozpiętość przedziału to 50.000. Obliczymy ilość Klientów o obrocie w tej grupie. Obliczymy wielkość obrotu wygenerowanego w tej grupie oraz oblicz wskaźnik struktury wg grup.
- Dla poszczególnych klientów pokażemy sprzedaż netto, % struktury wg Klientów, koszt sprzedaży, marżę I, rabat wartościowy, marżę II. Obliczymy procentową marżę I i II. Dane posortujemy od najwyższej do najniższej wartości sprzedaży. Dodatkowo sprzedaż netto do każdego klienta pokażemy w podziale na dostawców, ale zwiniemy szczegóły.
- Raport sprzedażowy opublikujemy w postaci strony WEB.
STRUKTURA I PRODUKTYWNOSCI ZAPASU
- Przygotujemy bazy danych do analiz zapasów.
- Dla poszczególnych towarów w poszczególnych miesiącach pokażemy: stan ilościowy, wskaźnik struktury wg towarów, zmianę ilościową w odniesieniu do miesiąca poprzedniego, zmianę ilościową w % w odniesieniu do miesiąca poprzedniego. Dane dla poszczególnych dostawców pokażemy na oddzielnych arkuszach
- Dla każdego dostawcy i każdego towaru pokażemy: stan początkowy zapasu, stan końcowy oraz obliczymy % przyrostu zapasu. Zaprezentujemy dane na 08/2018 z możliwością szybkiej zmiany okresu.
- Pokażemy stan końcowy zapasów na koniec każdego kwartału w podziale na przedziały zalegania. Za pomocą pasków danych pokoloruj stany z przedziału > 35.
- W wybranym roku pokażemy stan końcowy na koniec każdego miesiąca każdego towaru. Obliczymy, o ile sztuk wzrasta lub maleje zapas danego towaru w porównaniu do: miesiąca poprzedniego i 06/2018. Wzrosty oznaczymy na czerwono, a spadki na zielono.
- W każdym miesiącu obliczymy, ile indeksów było kompletnych pod względem zapasu normatywnego. Dane przedstawimy w postaci wskaźnika % dla danego miesiąca.
KOSZTY KREDYTU KUPIECKIEGO
- Obliczymy koszt kredytu dla Klienta. Obliczymy, jaki jest % kredytowania od obrotu Klienta. Pokażemy tylko Klientów, którzy mają >1% obrotu.
EFEKTYWNOŚĆ PROMOCJI
- Obliczymy ceny sprzedaży z uwzględnieniem rabatów Klienta, rabatów promocyjnych. Obliczymy obrót, zysk, marżę %.
ABC XYZ
- Wykonamy analiza ABC (istotności), XYZ (zmienności) oraz zbudujemy macierz wspomagającą podejmowanie decyzji z zastosowaniem funkcji i tabel przestawnych.
PLAN SPRZEDAŻY
- Na podstawie danych historycznych zaplanujemy sprzedaż uwzględniając wzrosty dla Klientów i regionów.
- Obliczymy planowany wzrost na obecnych Klientach, w regionach i na nowych Klientach.
SPEŁNIENIE PROGNOZY POPYTU
- Dla każdego dostawcy pokażemy prognozowany i zrealizowany popyt na jego towary. Obliczymy wskaźnik spełnienia prognozy w podziale na towary i dostawców.
- W każdym miesiącu pokażemy % spełnienia prognozy w podziale na dostawców. Oznaczymy wskaźniki ikonami: <90%, 90%-100%, >100%
- Pokażemy wskaźnik spełnienia prognozy dla poszczególnych towarów w poszczególnych kwartałach. Posortujemy dane od najwyższego do najniższego wskaźnika
NOWY CENNIK ZAKUPU
- Obliczanie nowych cen zakupu i porównanie cenników.
- Analiza zakupu - symulacja zmiany cen.
ANALIZY ZAKUPÓW, ZAMÓWIEŃ I DOSTAW
- Analizy struktury i dynamiki zakupów wg towarów i dostawców.
- Dla poszczególnych dostawców pokażemy zamówioną i zrealizowaną ilość. Policzymy % odchylenia.
- Dzielimy kolumnę na trzy kolumny, gdy mamy różne ilości znaków i obliczamy terminowość dostawy.
- Obliczamy odchylenia cen i ilości z dostawy, kompletność dostawy (IF) i z daty wyciągamy co się dam, żeby można było zrobić jak najwięcej analiz.
- Dla każdej Grupy i Rodzaju materiału obliczamy ilość zrealizowaną w każdym miesiącu i tygodniu wybranego roku. Obliczamy różnicę dostarczonych ilości do poprzedniego tygodnia i jakie mogą być z tym problemy. Dodajemy możliwość wyboru Zespołu i Kupca.
- Dla każdego Rodzaju i każdego Nr materiału pokażemy zamówioną i zrealizowana ilość. Obliczymy odchylenie wartościowo i procentowo. Dodamy możliwość szybkiego wyboru Roku, Tygodnia i Dostawcy.
- Dla każdego dostawcy pokażemy: Zamówiono, Zrealizowano, IF, %IF. Dane pokażemy w podziale na poszczególne lata w różnych układach. Dodamy możliwość wyboru Rodzaju i Grupy.
- W każdym roku i miesiącu obliczamy: wartość dostaw, Narastająco, % narastająco, % total, % roku, Dynamika ilościowa i % do poprzedniego miesiąca, Dynamika ilościowa i % do poprzedniego roku. Każdy zespół przeniesiemy na oddzielny arkusz.
- Sprawdzimy, w jakich cenach każdy materiał był zamawiany, a w jakich dostarczany. Czy była to jedna cen, czy wiele, a jeśli wiele to konkretnie jakie?
- W każdym tygodniu, w każdym dniu tygodnia 2023 roku pokażemy, ile dostaw było zrealizowanych, a ile było o czasie. Obliczymy % OTD.
- Pokażemy % OT w każdym tygodniu, dla każdego dostawcy. Dodamy wybór roku i kwartału (fragmentator). Za pomocą skal kolorów pokażemy, kto i kiedy ma najwyższą terminowość dostaw, a kto najniższą.
- Dla każdego dostawcy pokażemy % OTD. Pokażemy każdą długość spóźnienia oraz ile razy wystąpiła.
PREZENTACJA GRAFICZNA WSKAŹNIKÓW DASCHBOARD SPRZEDAŻ
- Daschboard menadżerski – wykresy i formatowanie warunkowe
- Daschboard analityczny – formatowanie warunkowe i wykresy przebiegu w czasie
NALEŻNOŚCI
- Obliczymy opóźnienia w płatnościach. Podzielmy opóźnienia na przedziały.
- Przygotujemy analizy terminowości płatności poszczególnych Klientów w podziale na przedstawicieli handlowych.
POROWNANIE CENNIKOW – POWER QUERY
- Zaczytamy cenniki uzyskane od różnych dostawców (pliki Excela i tekstowe) na jedną bazę danych.
- Porównamy ceny z naszym obecnym cennikiem zakupu.
- Obliczymy % zmiany ceny i wyznaczymy najniższą i najwyższą cenę dla każdego towaru – kto daje lepsze ceny.
ANALIZA WARUNKOWA.xlsx
- Menadżer scenariuszy
- Tabele danych 1
- Tabele danych 2
- Analiza danych Szukaj wyniku
- Analiza danych Śledź zależności / poprzedniki
POWER QUERY
- Jak skonsolidować plany sprzedażowe poszczególnych sprzedawców z wielu plików z jednym arkuszem tak, aby dane się aktualizowały po podmianie plików?
- Jak skonsolidować dane o sprzedaży towarów za wiele lat – wiele plików i dane w wielu arkuszach tak, aby dane się aktualizowały po podmianie plików?
- Jak skonsolidować dane z wielu plików na zupełnie różne tematy: plik zrealizowane zakupy oraz plik warunki współpracy z danym dostawcą?
- Łączymy dane z wielu plików - plany zakupowe poszczególnych kupców i realizacje zakupów oraz przekształcamy dane, żeby można je było analizować tabelą przestawną.
PREZENTACJA GRAFICZNA DANYCH ZAKUPY
- Prezentacja graficzna KPI oraz porównanie trzech sposobów wyszukiwania danych: WYSZUKAJ. PIONOWO, X.WYSZUKAI i INDEKS - PODAJ. POZYCJĘ
- Wykresy liniowe, kolumnowe: grupowane, skumulowane, 100% skumulowane, KOMBI.
- Prezentacja graficzna odchyleń za pomocą pasków danych. Automatyczne aktualizowanie numerów tygodni od dzisiejszej daty. Zasady działania funkcjami SUMA. WARUNKÓW.
ZAPASY DO PRODUKCJI
- Od forecastu sprzedaży, przez BOM dochodzimy do zapasów i potrzeb zakupowych. Wykorzystujemy trzy metody wyszukiwania wyników (WYSZUKAJ. PIONÓW, X.WYSZUKAJ i INDEKS - PODAJ. POZYCJĘ oraz ćwiczymy SUMA. WARUNKÓW